VEPŘEK KAREL - První box - 4CD

Kód: 2664553-2
Neohodnoceno
750 Kč –6 %
karel veprek prvni box
750 Kč –6 % 699 Kč
Skladem

Retrospektivní tvorba písničkáře Karla Vepřeka na 8 CD. Komplet je rozdělen do dvou samostatných boxů po čtyřech discích, obsahujících archivní nahrávky z let 1986 až 2010. Představují Karla Vepřeka jako sólového písničkáře s kytarou či heligonkou, v různých příležitostných sestavách i s kapelami Chudák paní Popelková a Lyrika Putyka. Vesměs jde o materiál dříve nedostupný na oficiálních nosičích. Najdeme zde záznamy z koncertů, domácí dema, ale také pozdější snímky pořízené v Českém rozhlase. To vše sestaveno do logické, soudržné dramaturgie jednotlivých alb. Zvuk se dočkal pečlivého masteringu, ovšem kvalita nahrávek odpovídá okolnostem jejich vzniku. Primárním záměrem bylo zachytit autentickou atmosféru Vepřekových písní a zpřístupnit také ty ze skladeb, které dosud zůstávaly utajené i věrným písničkářovým příznivcům. 4CD BOX 1 obsahuje alba-CD:

CD1 Dialog s popelnicí (archivní domácí sólové nahrávky z let 1987-1990)

CD2 Kutáleči penízků (archivní domácí sólové nahrávky z let 1987-1990)

CD3 Písně ze dna křídového moře (archivní domácí nahrávky s Jiřím Kovářem z let 1991 a 1986)

CD4 Chechtáky (undergroundové koncerty sestavy Chudák paní Popelková a Lyrika Putyka z let 2001 – 2003)

Detailní informace

Detailní popis produktu

CD1 Dialog s popelnicí

Sérii zahajují domácí nahrávky, pořízené v letech 1987 až 1990. Autor tehdy na kazetový magnetofon zachytil i skladby staršího data vzniku, sám klade začátek svého psaní do roku 1976. Můžeme si snadno domýšlet „krylovské“ inspirace. V textech slyšíme například dobové hořké pousmání nad (ne)fungováním tzv. socialistické společnosti (Před naším domem), smutné historické podobenství o vpádu okupačních vojsk či vynucené emigraci lidí režimu nepohodlných (Zbytečnosti). Přestože jde o autentické svědectví doby, poetika písní zůstává nadčasová a poselství obecně platné.

CD2 Kutáleči penízků

Druhé album pokračuje v přepisu kazetového archivu z let 1987 až 1990. „Při poslechu po letech mě překvapilo, jak jsem uměl už ve svých dvaceti hezky hrát na kytaru a že dneska ve svých šedesáti mám stále co dohánět,“ pousmál se písničkář. Atmosféru balad často navozují promyšlené instrumentální úvody a dobarvují vyhrávky. Vepřek se příležitostně doprovází i na harmonium a používá foukací harmoniku.

CD3 Písně ze dna křídového moře

Prostřednictvím písní Na dně křídových moří a Město plné gotických oblouků se vydáváme do Kutné Hory roku 1986. Disk doplňují nahrávky natočené na kotoučový magnetofon Tascam v Říčanech v roce 1991. Karla Vepřeka na tomto albu, v rámci osmialba poprvé, doprovází další hudebník. Jiří Kovář obohacuje několik písní empatickými koloraturami elektrické kytary.

CD4 Chechtáky

Ostrý střih v náladě kompletu. Čtvrtý disk obsahuje nahrávky Vepřekových kapel Chudák paní Popelková a Lyrika Putyka, pořízené na různých místech v letech 1988 až 2003. Intimní výpovědi střídá struhující šraml s bicími Vráti Kydlíčka, respektive Antonína Korba, saxofonem Jaroslava Šebesty nebo houslemi Tomáše Vtípila. Ovšem texty působí odlehčeně jenom zdánlivě. Humor veršů Budoucnost národa nebo sarkastického popěvku Pizizubka patří k onomu mrazivému druhu legrace.

 Retrospektiva tvorby písničkáře Karla Vepřeka na 8CD

Poetická hloubka i samotný rozsah repertoáru Karla Vepřeka je srovnatelný s dílem písničkářů mnohem známějších jmen. Sám několik let hrával s legendou folkového undergroundu Svatoplukem Karáskem, v současnosti spolupracuje s volným sdružením Osamělí písničkáři . Na desky se však dosud dostala jen menší část Vepřekových intimních folkových balad, písní smutně veselých nebo bujarých šramlů. Komplet rozdělený do dvou boxů po čtyřech CD obsahuje demosnímky, koncertní záznamy i rozhlasové nahrávky více než sto padesáti dosud nevydaných písní. Splácí tak vydavatelský dluh příznivcům osobitého autora a přesvědčivého interpreta.

„Vlastně nevím, koho jako prvního napadlo, že by udělal takovou bláznivinu a málo známému introvertnímu písničkáři vydal 8CD archivních snímků. Dozvěděl jsem se to od Karla Šírka. Karel je vášnivý sběratel koncertních nahrávek, především Oldřicha Janoty, a tak jsme se i před osmadvaceti lety seznámili. Chtěl po mě nějaký Janotův koncert. Časem se přeorientoval i na Vepřeka a vznikla taková skupina sběračů, novodobých Sušilů. Shromáždili úctyhodný archiv, ze kterého Karel Šírek vybíral. Zpočátku sám, později jsem mu do toho začal kecat. Na sběratelské vášni Karla Šírka je zajímavé, že se mu na 8CD podařilo vybrat písničky tak, že se žádná neopakuje, a není použita ani žádná písnička z řadového alba,“ popisuje vznik kolekce Karel Vepřek.

Pestrý repertoár se podařilo sestavit do logických, soudržných alb: „Dramaturgie byla jasná. Chronologicky nacpat na 8CD pokud možno všechny písně z období od roku 1976 až do roku 2010, který je takovým předělem v mém životě. Pro mě byla práce o to zajímavější, že jsem musel každému CD vymyslet název, obal, vybrat fotografie a napsat z hlavy texty, které nemám nikde napsané.“

Původní nahrávky, ať už jde o domácí dema, záznamy z koncertů nebo pozdější snímky pořízené v Českém rozhlase, se dočkaly pečlivého masteringu. Kvalita zvuku ovšem odpovídá okolnostem vzniku nahrávek. Primárním záměrem bylo zachytit autentickou atmosféru Vepřekových písní a zpřístupnit také ty ze skladeb, které dosud zůstávaly utajeny i věrným písničkářovým fanouškům.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat články. Prosím přihlaste se nebo registrujte.

Nevyplňujte toto pole: